Second Pregnancy Journey: Percubaan Mengandung (Trying To Conceive TTC) - Part 1

Assalamualaikum..


Dah tau kan nak cerita pasal apa. Meh lah kalau nak baca hihi.. Aku plan nak pregnant semula selepas lebih kurang 9 bulan keguguran (boleh baca sini). Mula mula memang nak rehat 6 bulan nak bagi lega jiwa dan perasaan pastu konon nak perform dulu depan bos kan kan. Then terbeli pulak tiket flight pergi Medan bulan September. So settlekan holiday dulu lah baru pregnant. Akhirnya tibalah masa untuk perancangan zuriat aku.. Cerita agak panjang sebab aku nak abadikan cerita ni dekat sini....

Fisrt try

Aku last period masa ni 04.09.2019 then next period supposedly on 30.09.2019 mengikut cycle 28 days macam biasa. Aku punya period memang selalunya on time kecuali ada masa masanya delay lah jugak sehari dua..

Seminggu sebelum due period aku dah try dah UPT hahaha jenis tak menyabor sebab kawan aku pernah try seminggu sebelum period and dapat detect 2 lines so aku try and error je lah. Sekali hampaaa dia naik 1 line je. Aku pun nak sedapkan hati katalah 'awal lagi kot ni. hormon tak de lagi' hihihi..

Dipendekkan cerita aku try 4 kali sebelum due period and semua negatif. Memang nak sedapkan hati aku pikir hormon tak muncul lagi je ni sebab mengikut naluri rasa macam pregnant je. Padahal mainan perasaan je tu muehehe..

So tibalah hari yang sepatutnya period. Aku tak test pun sebab nervous. Aku cuma tunggu period datang je. Sehari berlalu tak kunjung tiba. Okay sabar dulu. Next day pon tunggu seharian tak jugak kunjung tiba period aku..

Mulalah amik UPT strip bawak masuk toilet and cek cek still negatif. Sejenis wanita yang menidakkan kebenaran aku still rasa yang aku pregnant selagi period tak kunjung tiba. So tunggu je laaaa..

Hari ketiga tak datang lagi period aku. Masa tidur dah termimpi aku period siap sedih bagai dalam mimpi tu tapi bila terbangun tengok eh tak period lagi nasib baik. Sampailah waktu malam masih tak datang period lagi. Aku dah happy sebab jarang berlaku macam ni. Selalu dua hari dia dah mai dah. Hati dah berbunga sikit lah. Niat nak tggu je lah smpai 5 ke 6 hari delay baru cek. Eh ye lah tu hahaha..

Tiba tiba masa tengah tengok tv malam tu dah pukul 11 rasa macam eh dah period laa. So cek tengok ada sikit macam setitik. Dah sedih dah. Naik atas dengan rasa kecewa then bagitau husband. Laki aku tanya banyak ke sikit. Memanglah sikit kan sebab baru lagi.

Dalam hati mulalah kata tak kot ni darah sikit sebab pregnant kot sebab mengikut pengalaman dulu masa 8 hari delay pon ade darah sikit and memang ingatkan period tapi dua tiga hari still sikit darah tu sekali cek UPT positif. So yang ni dengan harapan macam tu lah cuma masa tu delay 8 hari dah yang kalini pulak dah memang waktu period kan..

Kau tengok macam mana seorang wanita still nak menidakkan realiti hahaha. Tapi kita buat cool je lah ek. Dalam hati dah redha dah kata memang period ni sebab tu UPT negatif kan. Aku cek buat kali terakhir memang negatif. So bazir lah 6 strip UPT untuk bulan pertama. Nasib baik murah beli kat Shoppe je banyak terus. 

So malam tu bertafakur lah dengan husband kata 'alaa dah period' and suami pujuk lah katanya 'takpelah belum rezeki bulan depan cuba lagi mungkin haritu kita kat Medan penat sangat sperm tak larat berenang' hahaha adoii terhibur sikit hati. Okaylah cakap dalam hati bulan depan kan masih adaaa..so....

Second try

First day on last period aku 03.10.2019 and supposedly next period 29.10.2019. Masa ni even 10 hari sebelum due period aku dah buat UPT tauu and the answer issss of course negatif. Aku buat test on 10, 8, and 6 days before period dan result dia mmg negatif. Aku rasa total UPT aku guna adalah dalam 10 keping. Even sehari 2 ke 3 kali aku cek..

Thennn out of sudden on 4 days before due period aku try lah buat jugak kan and ada 2 line tauuu tapi line satu tu sangattt lah samaarrr. So aku dah berbunga sikit tapi taknak lah happy sangat sebab aku takut tu cuma false line and false hope je. Aku buat taktau and jalankan hari hariku seperti biasa.

Aku nekad taknak dah buat UPT sampai lah sehari before period baru nak try. Dalam pada buat taktau tu dalam hati masih lagi berharap tau. Hari ahad malam 27.10.2019 masa tu baru habis tengok GV6 and dah ready nak tidur lah sebab pepagi esok nak try buat UPT kalau negatif means taknak berharap dah sekalii tiba tiba masuk toilet malam tu nampak ade spotting sikit warna cokelat!!

Tau tak apa aku rasa. Aku rasa sedih gila smpai patah hati hahahaha. But still in denial state tauu taknak gak percayaa haha sebab awal sangat ni period datang. Selalunya delay 2 ke 3 hari. Kalini 2 hari awal dia datang hmmm. Aku keluar toilet and bagitau husband huhu. Nampak lah muka husband aku mcm sedih tapi buat buat okay je hahaha. Dia kata 'takpe. next time cuba lagi' hehe aku pon redha je lah..

Dalam pada redha tu dalam hati still kata ni bukan darah period ni. Sebab warna cokelat selalunya awal awal pun dah merah fresh. Esok pagi still berniat nak buat UPT jugak! hahaha dengan harapan takde lah ade pertambahan darah lagi sekali dalam kol 2 pagi macam tu terjaga sebab rasa macam makin bertambah je period ni. Aku pun alang alang tu pergi toilet buat lah UPT sekali. Masa ni dah bukan spotting dah. Memang dah kira macam period dah ni and UPT pon negatif so thats it! Aku period..

Malam tu tido je lah dengan hati yang kuciwa haha tapi esok pagi dah okay dah. Takpelah usaha perlu diteruskann. So bulan depan aku nekad aku tak nak buat apa apa UPT sampai lah aku delay period. Kalau period time tu pun period lah. Kalau dah delay sampai seminggu mcm tu baru lah cek sebab taknak terlalu berharap. Sakit ooo mcm ni lah perasaan orang yang TTC bertahun tahun tu kan. So aku tunggu je lah sampai rezeki aku sampai... 

Nak dipendekkan cerita.. kali ke 3 pun gagal cumanya satu UPT pon aku tak try hihihi.. Then setelah gagal untuk kali ke 3..makanya..

Aku borak borak lah dengan kawan kawan yang pernah melalui fasa macam aku ni. Sembang punya sembang then aku fikir mungkin betul hormon aku tak stabil kot sebab semenjak dua menjak ni berat badan aku naik bnyak. So aku decide aku nak diet and jaga pemakanan. Orang yang sedang TTC memang kena jaga makan and perbanyakkan makanan yang meningkatkan kesuburan..

Dipendekkan cerita lagi.. kali ke 4 pun gagal.. Period datang sehari awal pada CD 26..

Okay masa ni aku dah sedih sangat dah ni. Mencari cari punca kegagalan. Masa ni aku ambik supplement sikit. Husband belikan Jus Mamom Hope sebagai asbab sahaja. Kawan aku ada suruh pergi berurut cumanya aku tak sempat berurut.. Aku pun start join group TTC Malaysia kat FB and aku ada install apps theAsianParents untuk tengok cerita cerita orang..

Dekat group TTC FB tu ada banyak benda aku belajar terutamanya belajar BERSYUKUR.. Sebab kat dalam tu lagi ramai orang TTC ada yang sampai 5 tahun 10 tahun pun ada. Aku baca je lah tips tips and supplements dorang. So bulan ke lima aku decide nak track waktu subur guna OPK..

Even before ni aku dah pernah try OPK cuma tak consistent so kalini bertekad lah nak track betul2. OPK ni apa? Ovulation Prediction Kit. Sejenis alat untuk test waktu subur. Even period aku regular 25 hari ke 28 hari tapi still waktu subur boleh berubah ubah.. Sokay kita try..

Kalau ikutkan apps prediction, waktu subur aku dianggarkan pada CD11. Biasanya aku akan ber BD dengan husband sampai CD15. BD tu apa pulak. Istilah dalam group TTC, BD tu ialah Baby Dance ataupun sex intercourse bersama husband. Dipendekkan jadik BD je lah kan senang. So bulan tersebut aku track hari subur aku adalah pada CD15 dan CD16 makanya aku pun ber BD sampailah CD19 baru stop dan tunggu period datang..

Fasa selepas subur dipanggil DPO (Day Pass Ovulation). Lepas jumpa waktu subur esoknya dipanggil DPO1. Biasanya kalau nak cek UPT and kalau berjaya pregnant time DPO10 dah boleh nampak faint double line. Aku adalah try cek masa DPO10 and waktu tu CD26 iaitu pada hari sepatutnya aku period.. but unfortunately negative!

Okay takpe takde rezeki tunggu period je lah. Boleh pulak lah dia delay period sampai 3 hari. Aku ingatkan adalah berita gembira. Sekali CD29 period pun datang tanpa rasa bersalah. Maka dengan ini gagal lah untuk kali ke lima..

Sedih takyah cakap lah. Frust menonggeng. Aku sedih laki aku sedih. Sape nak pujuk sape pun taktaulah. Tapi biasanya laki kita yang pujuk kita hihihi..

Sampai tahap dah malas dah nak try benda lain. Sebab taktau apa punca. Period regular. Waktu subur alhamdulillah jumpa. Ada orang walaupun period regular tapi diorang tak jumpa waktu subur. Jaga makan sudah. Exercise sudah. Nak kata tiub tersumbat. Dah pernah berjaya pregnant. Nak jumpa doktor awal lagi plus duit takde. Sampai rasa taktau nak buat apa dah..

Husband still pujuk takpe kita doa doa doa ikhtiar ikhtiar ikhtiar. Itu je lah yang kitorang boleh buat pon kan..
So teruskan je lah usaha untuk bulan berikutnya..

Nak dipendekkan lagii...
Hmm rasa dari tadi asyik cakap dipendekkan tapi tak habis habis lagi ek hahaha.. Korang sanggup ke baca? Takpelah kita sambung next entry 

Second Pregnancy Journey: Percubaan Mengandung (Trying To Conceive TTC) - Part 2


Impian Setiap Pasangan Berkahwin

Comments

Popular Posts