Kisah Berpantang Dan Menjaga Anak

 Assalamualaikum...

Minggu ni macam banyak sikit posting sebab macam ada lebih masa pulak and rasa nak bercerita supaya nanti aku boleh baca balik bila bila rindu..

Kalini nak fokus cerita tentang berpantang. Aku tak pernah sangka yang berpantang ni sangat stress sangat tak best dan emosi sangat double triple terganggu. Memandangkan ni anak pertama so aku tak bersedia sebenarnya nak menghadapi pantang kot..

Aku bersalin masa ni mak tengah renovate rumah. So aku berpantang dekat bilik adik aku dekat bawah. Biasalah kerja renovation kan bising tapi nasib baik anak aku kecik lagi dia tak kenal erti bising hahaha. Cuba kalau sekarang kau lalu depan dia pun dia boleh terjaga..

First.. aku stress bab susu anak. Mula mula stress sebab anak taknak breastfeed dia meraung raung so aku decide okaylah aku pump je lah buat stock so anak aku minum susu frozen lah dan topup susu formula Anmum. Then anak aku tak suka susu sejuk. Kalau bancuh fm beberapa minit dah sejuk kan dia taknak minum. Dia nak susu suam so aku penat asyik nak panaskan susu. Belum kisah malam malam dia nak susu pastu aku baru nak keluarkan peti and baru nak panaskan sambil anak dalam bilik tengah meraung..

Omg why so stressss hahaha..

Akhirnya husband aku belikan warmer hehe.. supaya susu tu keep warm walaupun kau dah bancuh lama dan tak basi. Aku baru tau kewujudan warmer ni sebenarnya sebab kalau tau awal confirm aku beli dah!

Nasib baik anak aku tak berapa kena kuning. Pergi klinik pun untuk check je so 3 hari bacaan rendah then doktor kata okay dah boleh stop datang. Masa clinic visit ann struggle betul dengan jalan kepitnya dokong anak yang masih lembik dengan pakai kain batik terlucutnya.. Oh mannn stress lepas ni nak beli kain kembang banyak banyakkk!!

Oh ya masa berpantang ni aku book CL dari Ayu Chantiq Confinement Care. Harga affordable jugak untuk 7 hari pakej RM 840. Nah aku attached gambar untuk pakej yang aku ambik. Masa ni budget cukup untuk 7 hari je.. hihi


Hmm okay lah servis diorang boleh lah kalau nak repeat tapi untuk next anak aku nak book 33 hari laa untuk 8 jam sesi siap masak makanan pantang sebab aku bercadang nak berpantang rumah sendiri je nanti bila rumah dah siap.. So senang amik CL tolong tolong sikit and masakkan pastu bila malam husband ambik alih. Harapnya masa ni husband dah kerja KL lah ye...

Okay selesai kisah CL..

Masa dalam minggu ke3 dan ke4 berpantang kitorang pindah homestay sebab nak sambung renovate bahagian bawah rumah pulak. Jenuh jugaklah mengangkut barang yang banyak tuu. Masa kat homestay anak aku lambat betul tido malam. Dia tak ngantuk padahal dah bangun dari 6 petang pastu tak tido sampai kol 2 pagii.. pelik sungguh...
Sekarang bila dah umur 3 bulan+ bila tak tidor 2 jam mesti dia dah ngantuk and dah pandai tido malammmm..hihi..

Rumah siap renovate bila aku dah habis pantang. Lepas pantang aku 44 hari aku terus balik rumah kemas bilik tolak almari semua tu. Harap dalaman aku masih sihat lah ye.. Masa ni dah kemas rumah elok elok so selesa sikit nak duduk sebab masa berpantang aku rasa hidup aku huru hara.. huwaaa

Rasa macam dah takde apa nak cerita kot pasal pantang ni..

Kesimpulan dia berpantang ni sangat sangat memenatkan dan stress. Harap bila next anak aku betul betul dah ready mental and penuhkan segala kelengkapan sebelum menerima orang baru. Sebab tu plan nak jarak sikit untuk next anak sebab aku nak yang terbaik untuk diri sendiri dan anak. Harap masa tu dah mampu nak check in hospital swasta.. hihi..

Okay lah ni je cerita kalini.. Bye!

Comments

Popular Posts