Second Pregnancy Journey: Pengalaman Second and Third Trimester

 Assalamualaikum..

Harini nak cerita pengalaman menghadapi second and third trimester pulak. Pengalaman first trimester boleh check it out dekat sini. Alhamdulillah now dah masuk 35 weeks. Semoga baby and mommy sihat sihat hendaknya..

Second Trimester

Alhamdulillah aku rasa ini fasa aku yang paling bertenaga sekali. Masa ni aku boleh bergerak aktif walaupun agak berat hahaha. Masa ni aku dah start kerja baru dekat JKR. Alhamdulillah lah tak layu macam masa first trimester. Sempat lah pergi kursus dekat Melaka selama 5 hari. Alhamdulillah baby pun bagi kerjasama dengan baik..

Masa ni buat detail scan around 21 weeks. Alhamdulilah semuanya sihat sempurna and dah dapat tau gender hehehe. Nak bagitau ke tak? Rahsia je lah dulu sampai baby dah lahir ye dak. Barulah suprise ewahh.. 

Masa ni jugak dah start beli keperluan baby. Hampir selesai lah kiranya semua barang baby. Takut nanti dah makin membulat makin tak larat. And masa ni jugak aku punya nafsu makan makin menjadi jadi. Masa check up berat aku terlebih. Dah tak memasal aku kena amik tekanan darah and air kencing 2x seminggu. Puas gak aku fikir macam mana nak pergi KK kerap macam ni dengan baru masuk kerjanya. Hari pertama aku amik BP dekat farmasi je tapi hanya BP je lah. Air kencing and denyutan jantung baby tak dapat nak ambik. Minggu depannya umum kena WFH je so boleh lah aku lari pergi KK kejap amik semua bacaan tu kan.. Adalah hikmahnya untuk aku haha..

Second trimester check up alhamdulillah takde apa apa. Minum air gula masa 14 weeks pun alhamdulillah takde kencing manis tapi kena repeat masa 28 weeks nanti. Darah tinggi pun alhamdulillah okay. HB pun okay. Yang tak okay tu je lah. Berat terlebih naik hahaha tu lah kuat nau makannn. Maknanya lepas ni kena jagalah sikit makan tu. Takut sangkut kencing manis pulak kan. Kalau boleh nak record clean lah sampai beranak..

Masa ni expected due date aku yang paling latest adalah 18.02.2020. Sama pulak dengan birthday mak aku. Tapi mungkin akan berubah sebab tiap kali scan due date aku mesti berubah ubah. Asalkan tak lari jauh sangat insyaAllah okay. Aku kena amik suntikan kancing gigi time ni masa check up 24 weeks rasanya and akan repeat lagi masa 28 weeks. Lenguh tangan oii..

Oh nak cerita jugak. Masa second trimester ni aku mengalami masalah backpain yang sangat sangat tak terkata. Belakang aku sakit kat area bra line belah kanan. Macam-macam dah aku buat tapi still sakit. Orang kata guna bantal U shape untuk pregnant tu kan. Husband dah beli dah. Tapi masih sakit. Okaylah dia macam kurangkan jugak sikit tapi still rasa sakit lah. Aku tidur bantal 5 lapis okay sebab nak tinggi. Tambah lagi bantal U kat belakang so memang tidur serupa duduk lah aku ni. Bila pergi kerja seharian duduk dan berdiri kan. Memang balik tu rasa nak tegak pun tak mampu. Drive pulak sejam ke sejam suku. Sumpah nak nangis..

Around 26 weeks pulak muncul sakit baru. Area atas perut aku rasa pedih macam baru lepas ramas cili api pastu rasa pijar kan. Ha macam tu. Ataupun macam baru lepas luka. Pedih. Bila terlanggar baju sangat pedih. Tak tahan. Tapi tengok dengan mata kasar tak nampak apa. Merah pun tak. Aku mengadu lah kat husband aku mintak tolong carikan ubat dekat farmasi sebab aku malas nak cari. Dia kata org farmasi kata takde ubat yang sesuai. Pharmacist suggest sapu dengan olive oil tiap hari biar kulit tu pulih. So laki aku pun pergilah beli olive oil and post dari Kluang untuk aku. hehe much love..

Oh yes masa second trimester ni aku start beli baju maternity. Mulanya macam malas nak beli takut bazir. Aku pun buat baju kurung besar sikit time ni untuk pergi kerja. Tapi bila makin membesar dah tak selesa pakai baju kurung. Seluar pun tak selesa walaupun aku pakai seluar maternity. So aku pun ajak mak aku shopping maternity dress. Beli dress sebab senang. Taktau pulak tu nak beli kat mana. Google sekali jumpa satu butik ibu dan baby nama Ibu Manja. Ada cawangan paling dekat area Setia Ecohill je. So shopping lah situ. Murah jugak lah. Long dress RM 65. Aku beli 4 helai rotate lah sampai beranak. Husband bagi duit hihi thank you..


Third Trimester

Bila dah masuk third trimester masalah aku lebih kepada mengah dan sakit pinggang. Alhamdulillah yang sakit macam kena ramas cili api atas perut tu dah hilang. Mungkin sebab sapu olive oil tu kot. Terima kasih kat husband sebab bersusah payah pos olive oil tu untuk isterimu ini..

Bila balik kerja pulak badan flat sangat sampai nak berdiri pun tak boleh. Sangat penat mungkin sebab drive. Dekat office biasa biasa je taklah teruk sangat. Nasib baik sekarang pergi kerja 2x seminggu and selebihnya WFH. Kalau tak mesti aku penat sangat sangattt. Maka dengan itu aku pun dan apply cuti bersalin awal sikit hahaha. Supaya dapatlah berehat sebelum beranak..

Takde benda sangat pun masuk third trimester ni. Cuma akan rasa cepat letih. Kerap kencing. Susah tidur malam and aku rasa ni adalah benda normal yang akan dilalui oleh semua ibu mengandung. Rasa tak sabar nak beranak tapi dalam masa yang sama takut nak beranak..

Barang baby insyaAllah semua dah settle. Barang aku berpantang belum habis lagi. Nanti aku beli. And aku ambik Confinement Care jugak untuk berpantang. Mulanya nak ambik 3 hari sekadar nak urut urut. Sekali husband kata ambik 7 hari biar lama sikit tenangkan badan tu. Hehe terima kasih husband sebab bayarkan..

Aku ambik pakej dari Ayu Chantiq Confinement untuk 7 hari (RM 840). Pakej include 7x mandi herba, 4x tangas, 5x urutan postnatal, 7x tungku, 1x lulur, 1x body mask, 1x detox, pakaikan bengkung, pilis, ikat rambut dan stokin. Untuk baby pulak mandi, urut bayi dan tuam bayi. Okaylah kot rasanya. Lain pun lebih kurang je and harga agak mahal. Ini pun kawan aku suggest sebab confinement care mula mula aku nak ambik tu kawan aku kata tak best..

Masa 33 weeks aku sempat pergi kursus untuk 2 minggu. Dekat kursus tu aku sorang je mengandung. Yang lain semua dah selamat beranak. Penat tapi okay sebab tak payah drive pergi kerja hari hari. Sekali minggu kedua PM umum PKP pulak maka kursus pun tangguh and kembali semula ke office mengikut jadual WFH..

Sekarang ni aku menghitung hari je lah sambil kemas kemas barang and tambah barang sikit sikit. Cuti pun dah apply so dah boleh mula countdown kot untuk jumpa baby hehehe..

Doakan aku selamat bersalin and dapat baby yang sihat sempurna dan comel ye. Jumpa lagi...





Comments

Popular Posts