Rumah Nexus Part IV - Renovations Part III

 Assalamualaikum,

Okay kita sambung dari post yang sebelum ni. Boleh baca di sini..

Settle part cabinets so kita move to pemasangan SPC Flooring. Okay untuk flooring ni ada yang kata membazir sebabnya kan dah ada tiles kenapa nak pasang SPC pulak. Aku ni memang teringin gila nak rumah yang cantik. 6 tahun aku tunggu rumah ni siap so apa salahnya kita buat apa yang kita nak cumaa jangan lah keringkan akaun bank tu smpai habis pulak. Berpada pada dan buat sikit sikit..

Aku rasa dari bulan Februari aku dah tanya quotation untuk flooring dekat dalam 5 company. Anggaran harga diorang bagi adalah dalam RM 5200 hingga RM 6500. Full satu rumah termasuk bilik kecuali bilik air, yard dan kawasan cabinet. So aku dah shorlist siap siap dan mintak satu company ni datang ukur. Lepas ukur dia bagitau ada 3 pintu aku kena trim sbb tak muat nak install SPC tu nanti. Lepas ukur dia pun bagi quotation terus dan aku terus decide nak ambik dia sebab dah malas fikir haha. Harga include SPC, skirting tanpa hack skirting lama, profile, PE foam, door trimmed dan installation..

Kisahnya nak tunggu lepas siap cabinet baru nak mintak SPC masuk tapinya aku dah tersilap install fluted di bar island tu dulu sebelum pasang SPC so celahan dia dekat bawah tu tak cantik nanti. So slow talk dengan orang cabinet minta bukak balik fluted tapi dia kata tak boleh sebab dah gam. Sudah nya dia cabut whole panel tu terus. Okaylah kan dia nak gak layan haha..

Colour pulak asalnya nak mcm gelap warna wood sikit tapi sebab kena tunggu stock and kita ni pulak nak cepat sebab orang cabinet tengah tunggu makanya kita amik je colour ready stock tapi masih dalam list warna pilihan..

Stock sudah mariii

overall look lepas pasang SPC

Okaylah bila siap not bad lah colour sebab rumah kecik elok warna cerah macam ni baru lah nampak luas sikit ye dakk..

SPC Flooring - RM 6145 termasuk trimmed pintu

Contractor:
JY Floor Group Sdn Bhd (012-626 3981)

Next aku nak install cermin besar yang between two fluted panels tu. Rumah aku ni aku tak buat dressing table tau sebab aku bukan kaki makeup. Aku make up seadanya je acewahhh hahaha. So aku buat cermin besar je satu dekat dining share ramai ramai. Ukurannya dalam 4 kaki lebar dan full height. Sambil menyelam minum air lah. Di samping menambahkan nilai estetik rumah sambil tu bersolek terus situ sambil ootd haa. Aku tanya 3 company mula mula harga dalam RM 2350 then jumpa harga RM 1440 dan akhirnya dapat dah paling murahhh hehehe..

Cermin ni full height 9 kaki tapi disebabkan rumah aku menggunakan lift yang hanya 8 kaki tinggi saiznya maka kenalah potong cermin tu dalam 7.5ft+1.5ft. Redha je lah dan berdamai dengan takdir haha..

wall mirror untuk OOTD

Wall mirror - RM 1130 termasuk hole cutting untuk socket

Contractor:
Yu Sheng Aluminium Glass (Ralph - 019-668 6308)

Next benda patut kita buat mestilah pasang grill. Disebabkan rumah ni status strata maknanya kau takde hak nak ubahsuai ikut tekak sendiri makanya pemasangan grill pun ada standard yang ditetapkan. Takleh fancy-fancy sangat. Sepanjang aku duduk rumah sewa owner biasanya akan pasang grill dekat pintu depan je. Dekat tingkap ke balkoni ke memang diorang tak pasang. Yelah nak jimat kos an tapi bahaya kalau ada anak kecik so sebab tu aku decide tingkap aku buat invisible grill dan grill biasa di foyer dan yard tu..

Okay untuk invisible grill aku dah share sebelum ni. So untuk foyer dengan yard ni aku ambik dengan orang yang sama buat rumah kami dekat Sendayan. Bukan apa sebab dah tau kerja dan dah tau orangnya senang nak deal so kita proceed je lah..

Grille - RM 1400

Contractor:
Iman Aluminium and Glass (
011-2389 0608)

Okay last untuk buat masa ni ialah pemasangan langsir. Langsir pun dah survey awal yaaa. Sampai orang tu asyik tanya je miss dah dapat kunci ke belumm haha. Aku dah siapkan curtain box untuk living dan master je sebab second and third room nak guna blind. So untuk living aku buat S Fold curtain 2 layer full height wall to wall. Master room pulak sama jugak S Fold curtain 2 layer full height tapi tak wall to wall lah sbb wall tu ada cabinet. So lebar sikit dari tingkap je. Second dan third room guna blind. Minat timber blind tapi malas kemas so mcm nak tukar zebra blind tapi takut menyesal tak buat maka ambik jugak lah timber blind walaupun harga agak keras haha..

Living Hall S fold curtain

Timber blind untuk third room

Timber blind untuk second room

Curtain and Blind - RM 2710

Contractor:
New Choice Curtain and Textiles (Tan - 0
13-609 1386)

Okay basically ni lah benda asas aku buat sebelum berpindah masuk. Asas punnn dah makan sampai RM 70 000 yee. Nangis dengar. Aku tak kira lagi cost perabot dan benda benda kecik lainnn. Sebenarnya kalau korang taknak buat semua ni boleh jee. Cuma aku bila dah masuk rumah sendiri nak lah buat semua benda yang aku memang teringin sangat nii. Sofa, dining table, katil semuaaa aku tak beli lagi. TV pun tak upgrade lagi. Aku akan beli tapi satu satu lah memandangkan benda benda ni bukan benda yang heavy dan kotor lagi dah. Aku still akan update dalam ni lepas beli benda benda tu semuaa hehehe..

Kalau nak tau lebih cepat kisah renovations and decorations aku ni silalah follow IG dan TikTok @rumakite___

Terima kasih sangat sebab sudi baca kisah rumah baru aku kalini..

Comments

Popular Posts