Healing di Pengkalan Balak, Melaka

 Assalamualaikum,

Dah lama tak healing healing rehatkan minda kan. Last berjalan pergi Penang haritu bulan February pastu dah busy puasa busy raya busy raya haji pulak. Perancangan kalini tercetus sebab adik aku nak gi jalan tido tempat yang bersebelah ngan sungai nak mandi sungai ngan anak aku lah kononnya. Yang disuruh mencari tempat kakaknya. Aku pun survey lah bnyak je dekat Janda Baik ada dekat Hulu Langat pun ada. Tapi aku pikir macam boring lah pulak dok dalam hutan tepi sungai je an so aku suggest jom lah tidur Pengkalan Balak ada laut boleh mandi or main air pastu makan pun senang sebab banyak kedai makan tepi tepi tu. Btw Pengkalan Balak ni dah banyak kali aku pergi cuma tak pernah tidur. Biasa balik hari je sbb agak dekat je dari Semenyih tu..

Kami decide pergi 15.7.2023 - 16.7.2023 before laki aku kena naik laut. 1 malam je cukup dah. Chalet pulak kami pilih Seraya Inn Chalet sebab ada kawan pernah tidur sini dia kata okay and betul betul sebelah laut je senang nak jalan kaki. Amik 2 bilik dengan katil king dengan harga RM120/malam/bilik. 1 bilik untuk aku ngan laki aku. 1 bilik utk mak and adik aku. Kitorang pergi 1 kereta je cuma car seat anak aku kena cabut lah sbb kalau tak cabut tk muat. Kitorang gerak pukul 10 am and sarapan dulu kat mamak ayem belanje. Then terus gerak ke Pengkalan Balak lalu jalan dlm PD. Saje je lah nak pusing pusing lalu kampung..

Smpai sana around 1.30 pm sebab jammed sikit dekat Seremban. Makan tengah hari area pantai hampir ke Pengkalan Balak nama dia Aida's Kitchen. Lauk pun dah tinggal sikit tapi sebab tak ramai and lapar so singgah je lah. Lunch pun ayem belanje. Habis je lunch terus check in dekat chalet pukul 2.30 pm mcm tu. Dapat chalet kayu and bersebelahan. Tapi sorry lupa amik gambar. Dalam dia cantik agak luas berpadanan dengan harga. Bilik air pun luas cuma design kampung kampung lah tapi bersihh. Air panas boleh mintak dekat pondok depan tu nanti dia bagi dalam thermos. Air mineral boleh beli RM2 sebotol besar tu..


Pantai Pengkalan Balak

Seraya Pantai Chalet

So masuk bilik rehat je dulu and tenangkan anak sebab busy menangis nak duduk dengan maknek and pakcu dia. Disebabkan anak aku obses dengan pakcu and maknek dia maka aku ngan laki aku amik peluang ni untuk tido haha. Tapi pintu bilik dia tak bagi tutup sebab dia nak gak tengok mummy babah dia wujud dalam bilik tu. Dalam 430 pm bangun siap siap sebab anak aku dah tak sabar nak main pasir laut. Singgah beli makanan sikit tepi tepi tu then bentang tikar tepi pantai sambil healing. Anak aku mcm biasalah main pencedok pasir dia tu..


Picnic. Belakang tu chalet kami


Layan anak main pasir


Merenung masa depan


Main air smpai 6.30 pm mcm tu lepas tu ajak naik dah. Kene pujuk elok elok dulu kalau tak dia mengamuk sebab nak main air lagi. Then mandi kemas diri solat pastu kitorang keluar dinner malam tu. Makan dekat dekat situ je sebab malas nak naik kereta. Ada kedai ikan bakar, kedai western, kedai healing haa macam macam lah. So kitorang makan dekat kedai ikan bakar apa ntah nama tapi tak makan ikan bakar pun. Makan nasi goreng macam biasa je pastu aku tambah lah sotong goreng tepung. Dinner malam ni aku belanje. Total RM70.60. Boleh tahan. Pastu habis makan jalan kaki sikit pastu balik then rehat dan tido. Anak aku mcm biasa dengan drama taknak tido dia bila ada maknek and pakcu. Jenuh pujuk last last pukul 11 pm angkut paksa gak tido. 2 minit je dah tertido sebab dia mengantuk dari siang tak tido haaa..

Pukul 7 am bangun terus anak aku tanya mana maknek dengn pakcu pastu nangis nak maknek and pakcu. Hadoii anakku.. Pukul 8 am keluar ngan maknek and pakcu cari breakfast kat depan depan tu. Beli lah nasi lemak dengan mee and bihun. Mak belanje sarapan kalini. Pastu jalan sikit pastu balik makann..


Nasi lemak on the bed


Habis sarapan aku sambung tido memandangkan anak aku tak reti nak masuk bilik sendiri. Dia memang lepak bilik maknek dia je. Datang bilik mummy babah time nak mandi ngan berak je ha. Dalam kol 10 am mak kejut suruh siap and pack barang nak balik. Pukul 11 am kami check out. So far chalet ni okay. Harga berpatutan, cantik, bersih, parking luas, dekat ngan pantai and kedai. Kalau nak datang Pengkalan Balak memang kami pilih tido sini je..


Weekend is over.....


Aara dengan maknek dan pakcu


Adik aku kata tak dapat nak healing sebab tiba tiba dia kena jaga anak aku sebab anak aku terlalu obses dengan pakcu dia haha. Nak jalan nak pimpin pakcu nak dokong pakcu nak duduk sebelah pakcu. Semua nak pakcu hahaha nasib kau lah Yemm oiii..

Okay lah tu. Lunch kitorang makan dekat PD Famous Cendol cawangan ke 2 dia. Dari Melaka kedai dia before Teluk Kemang. Cawangan 1 dia depan Teluk Kemang. Okay makan sini sebab dia ada banyak kiosk. Ayam bakar ada kambing bakar ada salai salai ada celop tepung ada. Haaa okaylahhh.. Tu je cerita kalini. Datang nak melepak je mungkin akan datang lagi. Bye..


Comments

Popular Posts