Percutian ke Medan Indonesia - Part II

Assalamualaikum..

Okay sambung cerita dari entry sebelum ni. Boleh baca di sini. Hari ketiga macam biasa kitorang bangun pukul 6 pagi solat dan breakfast di hotel pukul 7.30 pagi. Then tunggu di lobi dan check out pukul 9 pagi. Sebelum bergerak tu kita ambik lah gambar kenangan di kawasan hotel. Nanti rindu...

Eh bapak mana nii

Haa ini ibuknyaa

Destinasi pertama kitorang harini ke Pasar Buah Berastagi. Apa lagi.. beli buah lah kita. Pusing pusing dua tiga round so kitorang belilah buah jambu air harga dia sekilo 60 000 IDR. Kitorang amik 600g macam tu dengan harga 35 000 IDR. Taknak beli buah banyak banyak sebab nanti jenuh nak bawak balik pulak. Then shopping fridge magnet sikit. Kat sini fridge magnet dia agak mahal weh tapi tak cantik sangat. Jenis yang getah tu je. Sekeping dia jual 10 000 IDR. Aku beli lah 2 keping.

Then kitorang terus ke Bukit Gundaling. Dari sini akan nampak dua gunung iaitu Gunung Sinabung dan Gunung Sibayak tapi nasib tak menyebelahi sebab berkabus so tak nampak pun gunung nya. Maka ambik gambar je lah kita. Tengah elok ambik gambar ada orang approach untuk beli gambar yang dia tangkapkan. Aku pun on je lah..

View dari Bukit Gundaling

Inilah gambar 25 000 IDR tuu

Dekat sini boleh naik kuda kalau nak. Nak naik tapii entah tak sempat sebab tiba tiba dah balik. Huwaaa.. Habis puas bergambar so kitorang terus mulakan perjalanan ke Kota Medan. On the way tu kami singgah di ladang strawberry untuk petik strawberry sendiri. Apa lagi ambik gambar lagii..

Luas jugak ladang dia

Anak siapa lah ni kan

Makcik dan Pakcik Stroberi

Makcik Strawberry beraksi

Bang senyum bang..

Ini je hasilnya.. 12 000 IDR

Penat tau jelajah ladang ni. Dah turun sampai ke bawah lepas tu naik tiba tiba semput hahaha. So itu je lah strawberry nya. Cukup lah kan. Tak makan pun. Bawak balik Malaysia pastu busuk dah. Sebab taktau bila masa nak makan nya. Naik kereta tidur sampai bilik pun tidur.

Perjalanan nak ke Bandar Medan ambik masa lebih kurang 2 ke 3 jam lagi. Sepanjang perjalanan aku tidur. Sebab pening kepala duduk dalam kereta dengan jalan pusing pusing tu baik lah kita tidur so bila bangun dah sampai.

Lunch kami harini di Bandar Medan. Sekali lagi makan masakan minang di Restoran Simpang Tiga. Masa ni lapar sangat dah ni so apa lagi kita makannn..

Lunch di Kota Medan

Selesai makan kitorang di bawa ke kedai batik dan sulaman untuk shopping. Nak shopping tapi harga batik dia agak mahal maka kitorang tak beli apa apa pun. Keluar balik lah. Dekat pintu ramai peniaga approach kitorang untuk beli souvenir. Tapi belum nak beli lagi so maafin kami pak.

Next destination kitorang ke Istana Maimun. Istana ni betul betul dalam bandar Medan. Dekat je dengan kedai makan and kedai batik tadi. Istana Maimun ni sejenis museum lah. But unfortunately aku agak kecewa bila dah masuk sebab dalam dia tak banyak benda dan info untuk dibaca. Kosong je. Nak ambik gambar pun taktau port mana nak ambik. So kitorang ambik gambar kat luar je lah kan.

Istana Maimun

Halaman Istana Maimun

Kamilah Raja dan Permaisurinya

Selesai berjalan dalam kawasan istana kitorang pergi ke kedai souvenir sebelah istana ni. Kat sini aku belilah souvenir yang aku nak. Harga okay. Aku tambah fridge magnet 10 keping dengan harga 50 000 IDR. Then aku beli purse batik tu satu paket dengan harga 50 000 IDR. Dalam satu paket tu ada 10 purse. Berbaloi jugak yang ni.

Benda yang aku nak carik adalah beg rotan yang bulat tu. Kalau kat Malaysia mahal dalam RM 80 atau RM 90. Kat sini boleh lah dapat dalam 200 000 IDR lebih kurang RM 60. Okay kan? So belilah satu.

Habis shopping kat sini kitorang dibawak shopping lagi di mana entah lupa nama tapi seakan Masjid India kalau kat Malaysia. Kat sini baru aku shopping baju batik husband aku and of course baju aku jugak. Nak kata murah takdelah murah sangat tak macam masa abang aku shopping baju kat Jogja dulu tapi bolehlah untuk dibeli.

Dapatlah grab beberapa helai baju batik dan baju aku. Harga baju batik sehelai dalam 100 000 IDR. Kalau beli dua helai dapatlah diskaun sikit dalam 180 000 IDR macam tu. Dah habis shopping dalam pukul 4.30 petang dan terus kitorang dibawa check in ke hotel. Malam ni kami menginap di Madani Hotel, Medan.

Balik hotel kemas sikit barang dan terus landing sementara tunggu malam untuk makan malam. Letih jugak perjalanan harini. Malam ketiga pun dapat bilik macam ni. Redha je lah sis.

Malam Ketiga

Madani Hotel

Lepas maghrib kitorang akan dinner bakso tapi sebelum tu aku ajak husband shopping Pop Mie dulu dekat kedai serbaneka sebelah hotel ni. Pop Mie ni mi segera Indonesia abang aku kirim. Dia kata perisa Basko warna hijau tu takde kat Malaysia so kita belilah untuk dia.

Pop Mie yang dicari

Dah habis borong kat kedai tu adalah habis dalam 50 000 IDR terus kitorang simpan masuk dalam bilik sebab supir dah tunggu kat bawah untuk pergi dinner. Malam ni kitorang akan makan bakso dia kedai Bakso Amat. Sedap bakso dia cuma kedai tak berapa bersih tapi kitorang makan je asal tak sakit perut okay kot kan.

Bakso Amat

Habis makan supir bawak pusing pusing di Bandar Medan dan terus balik hotel untuk berehat dan berkemas sebab esok dah nak balik ke Malaysia dah. Rinduuuu rumahh tapi bakal rindu Medan jugak. Balik bilik terus tidur lah kitorang. Good night!

15.09.2019

Pagi macam biasa breakfast di hotel pukul 7.30 pagi. Harini kitorang minta untuk dibawa ke Medan Mol. Saje lah nak tengok mall kat sini kan. Mall buka pukul 10.30 pagi. So pukul 10 pagi kitorang check out dan terus bergerak ke Medan Mol. Mall ni kecik je macam Kluang Mall je. Ada beberapa kedai dalam tu bolehlah kalau nak shopping sikit.

Medan Mol

Avocado Juice

Habis round satu mall so kitorang mintak supir hantar kitorang ke airport. Masa ni dah pukul 11.00 pagi dan tiket flight kitorang pukul 3.15 petang. Saje mintak hantar awal sebab nak pusing Kualanamu Airport pulak. Lunch kat airport je makan A&W. Sekali harga ambik kau 200 000 IDR hahaha terciduk kamu.

Balik Malaysia je masa dah nak mendarat tu nampak lah berasap je udara. Malaysia jerebu teruk. Masa dekat Medan takde pun jerebu sampai Malaysia bau asap je lah masing masing. Kitorang ambik grab je sebab malas nak susahkan siapa siapa ambik kitorang. Grab macam biasa RM 65 campur tol RM 4.20. So Malaysia here we are!!

Goodbye Medan!

Okay so apa yang aku nak cerita sikit pasal keseluruhan travel aku ke Medan kalini adalah:

1. Supir yang aku nak cerita di awal post tadi. Aku book dengan Amin. Masa book aku dah tanya dia ke yang nak bawak kami nanti and dia kata ye. So sebab tu aku ambik dia. Tapi bila tiba di airport orang lain pulak yang sambut kitorang sedangkan Amin tak bagitau apa apa pun kat kitorang. Then takpelah teruskan je cuma yang tak bestnya supir yang nama Ari tu baru lagi. Dia taktau pun jalan kat Medan dan dia follow supir satu lagi nama Pak Usop. Sedangkan Pak Usop ada bawak satu lagi group lain. So kitorang terpaksa follow diorang and it's not a private trip anymore hmmm dan ada tempat yang kami terlepas sebab Ari ni taktahu jalan. Apa lagi aku complain lah kat Amin. Maaf je lah dia dapat bagi pun kan.

2. Bila sampai di Bandar Medan aku asyik terfikir macam mana lah diorang ni hidup kan. Sistem jalan raya dan sistem perparitan diorang pun rasa macam tak sempurna. Belum tengok driver dia lagi. Cilok sana cilok sini kan tapi tak accident pun ibarat macam semua dah aware dengan benda benda tu. Korang yang tak pernah pergi Indonesia korang kena try pergi and rasa macam mana. Mesti korang rasa bersyukur sebab dilahirkan di Malaysia. Bila malam lampu jalan pun tak banyak. Nampak malap sangat sedangkan Medan bandar besar tapi nampak seperti pekan di kampung kecil.

Bila pergi ke negara orang baru kita akan rasa bersyukurnya kita dia negara sendiri. Seronok travel aku ke Indonesia ni. Bukan setakat dapat menikmati pemandangan indah tapi dapat tengok macam mana orang tempatan di sana hidup. Kau akan rasa bertambah sayang dengan negara sendiri.

Kalau tanya aku nak lagi ke travel ke Indonesia? Mestilah nak. Banyak benda dan perkara yang aku boleh belajar hanya dengan melihat alam dan kelibat manusia sambil muhasabah diri sendiri. Semoga ketemu lagi yuk!

1. Assalamualaikum tuan & puan

NAK BERCUTI KE MEDAN?
    JOM..
    PERCAYAKAN KAMI YG URUSKAN PERCUTIAN TUAN & PUAN.
    DENGAN KOS YG BAJET DAN MURAH.
    INSYAALLAH KAMI AKAN JAGA AMANAH DAN BAGI LAYANAN YG TERBAIK.

ADE BANYAK PROMO DAN DISCOUNT UNTUK TAHUN 2020.

BAK TUNGGU APE LAGI ?

2. Assalamualaikum tuan & puan

NAK BERCUTI KE MEDAN?
    JOM..
    PERCAYAKAN KAMI YG URUSKAN PERCUTIAN TUAN & PUAN.
    DENGAN KOS YG BAJET DAN MURAH.
    INSYAALLAH KAMI AKAN JAGA AMANAH DAN BAGI LAYANAN YG TERBAIK.

ADE BANYAK PROMO DAN DISCOUNT UNTUK TAHUN 2020.

BAK TUNGGU APE LAGI ?
    BOOK NOW AND HAPPY YOUR HOLIDAY
    WITH CUTI CUTI MEDAN MURAH

WHATSAPP : +6282167819413
    FACEBOOK : CUTI CUTI MEDAN MURAH
    INSTAGRAM: CUTI CUTI MEDAN MURAH

3. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

Thanks//Regards
    Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

4. Seronok membaca petualangan anda dan suami melancong ke Medan dan Danau Toba. Saya orang Indonesia sendiri belum pernah ke sana, tapi suatu hari mahu ke sana kerana alam dan budayanya memang sangat elok.

Tapi harus dinafi, Indonesia masih punya banyak masalah. Dekat Jakarta sahaja, bandar saya tinggal, kesesakan jalan dan banjir boleh sangat teruk. Belum lagi masalah lainnya seperti rasuah dan mentaliti warga.

Saya sering ke Malaysia, terlebih Kuala Lumpur. Pertama mendarat di KLIA, kesan yang boleh saya dapat ialah lapangan terbangnya sangat modern dan efisien. Bila mahu ke bandar, boleh ambil express train. Jalanraya di Kuala Lumpur lapang dan tidak terlalu sesak macam Jakarta. Destinasi pelancongan dekat sana dirancang dengan aksesibiliti yang mudah dan selesa. I'm impressed.

Pantas Malaysia boleh kedatangan hampir 30 juta pelancong, sedangkan Indonesia cuma 10 juta pelancong. Padahal Indonesia jauh lebih besar berbanding Malaysia, dan sudah ada Bali juga.

Memang benar yang anda kata, melancong boleh membuat kita belajar akan apa hal yang ada atau terjadi di luar negeri kita.

Salam dan semoga kita sentiasa diberi kesihatan.