Percutian ke Cameron Highlands

Assalamualaikum..

Lama rasa dah tak menulis. So tanpa bercerita panjang harini aku nak update tentang percutian aku ke Cameron Highlands. Percutian ni lama dah. Pergi 7/1/2018 dan 8/1/2018 hari Ahad dan Isnin. Actually mmg saje pergi hari ahad sebab malas nak ramai ramai orang kat atas tu. Takdelah nnti nak berebut nak beli strawberry kann..hehe

Kitorang rancang ni dalam sebulan sebelum tarikh nak pergi. Rancang pun gitu je. Pergi ni 2 minggu selepas majlis pertunangan aku. Mmg nak kasi settle dulu majlis baru tenang nak jalan kan? haha.. Aku pergi ni masih dengan orang yang sama masa aku bercuti ke Kuala Terengganu Ogos lepas iaitu Fatin dan Roza...

Bendahari untuk percutian kali ni sudah semestinya aku hahaha. Mmg tugas aku lah tu sebab aku suka bab2 duit ni. So aku collect sorang RM150 then baru aku keluarkan untuk hotel, minyak, tol dan sebagainya. Actually kalau buat mcm ni takde lah terasa sangat duit tu keluar. Sebab awal2 kita dah had kan RM150 untuk bercuti kan.

Roza book hotel dalam 2 minggu sebelum kot. Apartment 1 bilik.. bukan hotel pun. Book guna Trivago.com RM130. Nama Apartment Barrington Square di Brinchang. Not bad dalam dia. Cantik. Kitorang pergi naik kereta Fatin sebab kereta dia paling laju antara kami bertiga. Kitorang gerak agak lewat sebab aku naik MRT dari Kajang dalam 7.30 pagi. Sampai Sg Buluh pukul 10.00 pagi dan terus ambil Roza di rumah dan terus gerak ke Cameron Highlands. Kitorang naik ikut laluan dari Simpang Pulai. Agak jauh tapi laluan dia okay compare dengan Tapah. Boleh muntah2 kalau naik ikut Tapah okay. And benda paling tak best sekali untuk percutian kali ini adalah aku demam!

07.01.2018

Lebih kurang 11.00 pagi kitorang memulakan perjalanan dari Sg Buluh dan singgah makan tengah hari di RnR Tapah. Sampai Cameron pukul 3.00 petang. Kitorang masok kan barang dalam apartment dan terus bergerak ke Cameron Valley! ataupun nama lainnya Ladang Teh Bharat. Ladang Teh Bharat ni terletak betul2 tepi jalan di sebelah kanan kalau otw turun via Tapah. Ladang ni di Tanah Rata. Disebabkan sampai dah petang kitorang laju2 turun untuk ambik gambar dan menikmati teh..hehe.. Jomlah tengok gambar..

Dari belakang pun okay dah..haha

Biasalah orang excited kan..

Fatin acah cun..padahal mmg cun punnn

Makan sini pakai duit collection. Tak ingat dah harga..
Dalam belas belas ringgit rasanya..

Habis makan balik apartment mandi pastu sembang sembang sambil tengok tv. Sejuk oii.. Musim hujan masa ni tu yang sejuk tu. Malam kitorang keluar makan area Tanah Rata. Orchid Corner nama kedai dia. Orchid Corner ni ada dekat Tanah Rata dan Brinchang. Harga not bad. Murah tauu. Habis makan, kitorang jalan jalan kejap kat kedai souvenir.. Aku tak beli apa2 lagi sebab esok baru nak shopping. Then terus balik apartment dan tidur..

08.01.2018

Pagi lagi kitorang dah bangun. Terus siap2 packing untuk check out. Nak pergi cari sarapan dan isi minyak dan shopping! Nak dijadikan cerita, kitorang nak isi minyak kat pekan Brinchang tapi tak sedar stesen minyak dah terlepas. Kitorang jalan terus je sampai dah tak jumpa kedai kedai. Nasib baik tak sampai bawah tau. Dah lah minyak tak cukup kang tersadai tepi jalan kang. So bukak waze rupanya dah terlepas ke belakang. Jauh okay terlepas tuu. Dengan laparnya aduhh..Kitorang patah balik je lah. Dah isi minyak pergi carik sarapan. Sarapan dia agak mahal padahal nasi lemak 2 nasi goreng 1 pastu 2 teh tarik. Harga dalam RM17 kot..

Habis makan kitorang nak carik strawberry. Ikutkan perancangan nak petik strawberry tapi pikir2 balik macam membazir je sebab harga mahal ikut timbang. Baik beli je terus kat pasar hahaha. So kitorang pergi ke Kea Farm. Borong Dried Strawberry, Fresh Strawberry, Teh, Coklat, Sayur and Souvenir. Banyak jugak aku beli untuk family tersayang, untuk akak office dan untuk cik abang yang mengidam strawberry.  Dried strawberry aku dapat 5 paket RM20. Aku campur2..ada yang beli kat kedai lain. Ada yang jual 3 paket RM10. Total aku beli 8 paket rasanya. Fresh pulak aku beli satu paket je sebab ramai tak suka. Bila kat bawah Fresh Strawberry jadi masam.

Habis shopping di Kea Farm kitorang decide nak singgah Ladang Lavender. Sekali sampai tengok kene bayar entrance RM10. Mahal so tak jadi masuk so ambik gamba kat luar je lah. Sebab kan teringin nak makan asikrim strawberry so tanya lah bangla kat pintu tu boleh tak masok beli aiskrim je. Nasib baik dia kasi tapi sorang je boleh masuk hahaha.

Ni kawasan depan apartment kami

Acah sejuk sangat haha

Depan pintu masok Lavender Garden
Ni bukan bunga lavender ye.
Ni pokok bunga apa ntah
Jadiklah ye kawan-kawan..
Aiskrim Strawberry di Lavender Garden

Habis memborong dan makan aiskrim maka kitorang pun pulang. Esok kerja ye kawan kawann.. Duit collection yang lebih kitorang bahagi balik 3 orang so dapat balik RM22 seorang. Turun pun kitorang lalu Simpang Pulai. Sampai Sg Buluh dalam 3 petang then Fatin hantar aku terus sampai rumah dalam pukul 6 petang sebab jem. Kesian Fatin. Bertabahlah..

Next vacation aku jauh sikit. Kalini naik kapal terbang.. Sebelum nak kawin ni eloklah jalan jalan tenangkan diri dulu ye hahaha. Nantikan next post.. Bye..

1. Assalam...saya nak tanya mengenai apartment Cameron Barrington Square tu...ok ke dari segi water heater n kebersihan dalaman apartment tu...sejuk x��

1. kebersihan okay. water heater okay. semua okay

2. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide